СВИНИН БОРИС АЛЕКСАНДРОВИЧ (1938-1994)
14.05.2022
1967 yilda Leningrad viloyatining Priozerskoye shossesining 34 kilometrida Lembolovskaya qal'asi yodgorligi o'rnatildi. Yashil shon-shuhrat yodgorlik ansambli tarkibiga kiruvchi ushbu meʼmoriy-haykaltaroshlik majmuasi Ulugʻ Vatan urushi yillarida vayron boʻlgan Lembolovo qishlogʻi oʻrnida joylashgan. Aynan shu erda 1941 yil sentyabr oyida Qizil Armiyaning 23-Armiyasining bo'linmalari Finlyandiya qo'shinlarining hujumini to'xtatdilar va shu erda, 1944 yilda dushman mudofaasi buzib tashlandi, bu Kareliya Istmusining ozod qilinishining boshlanishi edi.
Lembolovo chizig'ini himoya qilishga bag'ishlangan yodgorlik ona va bolaning barelyefi tasviri va ikkita ustunli vertikal steladan iborat. O'n besh metr uzunlikdagi ustunlardan birida Leningrad himoyachilarining siluetlari bilan ko'p figurali kompozitsiya mavjud.
Memorial muallifi - haykaltarosh, RSFSRda xizmat ko'rsatgan rassom, SSSR Badiiy akademiyasining muxbir a'zosi Boris Aleksandrovich Svinin (1938-1994).
Ijodiy hayoti davomida Boris Svinin rus san'atiga katta hissa qo'shdi. Uning asarlari taniqli va esda qolarli.
B.A. Svinin Sverdlovskda (hozirgi Yekaterinburg) tug'ilgan. Uning bolalik yillari Qo'rg'onda o'tdi. Bobo nabirasini tarbiyalab, o'zi kabi irsiy temiryo'lchi bo'lishini orzu qilgan. Biroq, B.A.ning taqdiri. Cho'chqa go'shti boshqacha chiqdi. U birinchi urinishda Nijniy Tagildagi Ural amaliy san'at maktabiga kirmadi. Maktabda Svinin o'qituvchi V.N.ga bordi. Ushakov, u bilan, hatto o'qishni tugatgandan keyin ham, u bilan muloqot qilishni davom ettirdi va keyingi ijodiy hayoti davomida unga minnatdor bo'ldi.
B.A.ning birinchi ishi. Maktabdagi ko'rgazmada namoyish etilgan cho'chqa go'shti komsomolning 40 yilligiga bag'ishlangan "Burgut" haykali edi. Ko'p yillar o'tgach, haykaltarosh o'sha paytda ham, o'qish paytida u "janr portreti va haykaltaroshlik ramzi o'rtasidagi farqni tushuna boshlaganini" esladi!
Maktab yosh haykaltaroshga ko'p narsa berdi. Akademik badiiy an'analarni o'rganish, B.A. Svinin turli haykaltaroshlik materiallari bilan ishlashni o'rgandi. O'qituvchi V.N. Ushakov B.A. Qo'shimcha ta'lim olish uchun ta'lim muassasasini tanlash uchun Leningradga (hozirgi Sankt-Peterburg) borish uchun cho'chqa go'shti.
Leningradda Svinin Leningrad oliy san'at va dizayn maktabiga o'qishga kirishga qaror qildi. VA DA. Muxina (hozirgi A.L. Stieglitz SPHPA). Uning ustozlari orasida haykaltarosh, Stalin mukofoti laureati Vladimir Iosifovich Ingal ham bor edi.
VA DA. Ingal aktrisa V.A.ga yodgorlik yodgorliklarini yaratish bilan mashhur edi. Aleksandr Nevskiy lavrasida Michurina-Samoilova, balerina A.Ya. Vaganova Volkovo qabristonida, V.I. Sverdlovskdagi Lenin va boshqalar.
Diplom ishi B.A. Cho'chqa go'shti qadimgi yunon mutafakkiri Arximedning figurasi bo'lib, u Novosibirskdagi Akademik shahar Olimlar uyi uchun mo'ljallangan. Aynan diplom ustida ishlayotgan paytda B.A. Svinin me'morlar bilan jiddiy hamkorlik qila boshlaydi. Ularning birgalikdagi ishi kelajakda, hatto kelajakdagi haykaltaroshlik kompozitsiyalari uchun eskizlar bosqichida ham davom etadi.
1970 yilda Qrim yarim orolida, Sudak shahrida me'mor Yu.T. ishtirokida. Savchenko tomonidan "Yevropaning o'g'irlanishi" haykali dekorativ hovuz suvi yuzasiga o'rnatildi. Qadim zamonlardan beri Finikiya qirolining qizi haqidagi mifologik hikoya ko'plab rassomlar tomonidan gavdalantirilgan. Rassomlik tarixida Rubens, Rembrandt, Titian, Tiepolo va boshqa ko'plab kishilarning bu boradagi ishlari yaxshi ma'lum. 1907-1910 yillarda Rossiyada Valentin Serov bir qancha mualliflik tasviriy variantlarini yaratdi va "Yevropaning o'g'irlanishi" dekorativ haykalini yaratdi.
Qadimgi yunon mifologiyasi va jahon tasviriy sanʼati durdonalaridan ilhomlangan B.A. Svinin mashhur guruhning yangi haykaltarosh qiyofasini topishga muvaffaq bo'ldi va uni Qrim qirg'og'ining tog'li landshaftiga mukammal darajada moslashtirdi. Sudakdagi ushbu kompozitsiya mashhur Genuya qal'asining ajoyib ko'rinishini taqdim etadi. Ushbu haykaltaroshlik guruhining bronza modeli Davlat Tretyakov galereyasi kolleksiyasida. Buqaning chap tomonida va orqa tomonida shunday yozuv bor: “Svinin B.A. 1969".
B.A.ning asosiy maqsadlaridan biri. Cho'chqa go'shti "zamonaviy shaharsozlikda, haykaltaroshlik va me'morchilikning sintezida topilishi kerak edi". Ko'pgina rassomlar bu savolni o'ylashdi. Taniqli mahalliy haykaltarosh I.D. bu muammoni o'z kundaliklarida aks ettiradi. Shadr va boshqalar.
B.A. Svinin haqiqatan ham Qrim va Markaziy Osiyodagi ish misolida bu vazifani uddalay oldi.
Leningrad o'rta mashinasozlik instituti bilan ishlagan B.A. Svinin 1971-1972 yillarda me'mor G.G. Goncharov, Oʻzbekistonda qurilayotgan Navoiy shahrini namlash tizimini loyihalashda ishtirok etadi. Navoiy shahridagi Madaniyat uyi oldida uchta bezakli favvorani o‘z ichiga olgan me’moriy-haykaltaroshlik ansambli tashkil etildi. Haykaltarosh tomonidan haykaltaroshlik bilan yaratilgan ushbu sikl asarlari Leningraddagi “Monument-sculpture” zavodida bronzadan quyilib, O‘zbekistonga jo‘natildi.
A.Navoiyning o‘zi aytgan rivoyat “Farhod” favvorasida Farhod go‘yo suv oqib o‘tayotgan qoyani yorib o‘tayotgandek nayza bilan tasvirlangan. “Ajdarlar” favvorasi Samarqand oʻyinchogʻi uslubida yasalgan, ajdarlar tasvirlangan, ularning og'zidan suv oqimlari oqib chiqadi. “Uch daryo” favvorasi O‘zbekiston daryolari (Amudaryo, Sirdaryo va Zarafshon) ramzi bo‘lgan nafis qizlar qiyofasidagi, bu issiq respublikada juda kam bo‘lgan “hayot suvi” bo‘lgan idishlarni ehtiyotkorlik bilan olib yurgan. Kiyimlarining burmalari suv yuzasida oqayotgandek. Uchta "singil-daryo" figuralarining plastikasini deyarli bir xil hal qilib, B.A. Svinin qo'llaridagi va boshlari ustidagi tomirlarning shakllarini butunlay boshqacha tarzda bajaradi. Buning yordamida dumaloq tekshiruv bilan ularning siluetlariga individuallik beriladi. Kompozitsiyada uchraydigan “Uch daryo favvorasi”ning ritmi va nisbati Navoiy shahri timsolida hukmronlik qiluvchi jihatlardan biridir.
B.A. Svinin kelgusida Navoiy shahri uchun “O‘zbekiston bayrami” kompozitsiyasini yaratish, Alisher Navoiy haykali maketini yaratish ustida ishlamoqda, uning mualliflik nusxalari Davlat Tretyakov galereyasi kolleksiyasida saqlanadi. Shuningdek, u "Umar Xayyom" haykaltaroshlik guruhini va boshqalarni yaratdi. Ushbu haykaltaroshlik asarlari loyihalar bo‘yicha rejalashtirilganidek, turli sabablarga ko‘ra O‘zbekistonning Navoiy shahridagi maydon va maydonlarda o‘rnatilmagan.
1974 yilda me'mor G.G. bilan birgalikda. Goncharov, Qozog'istonning Shevchenko shahrida (hozirgi Aktau) haykaltarosh Madaniyat uyi hovlisi favvorasi uchun qiz Gul-Sharaning bronza figurasini yasadi. Yosh yalang'och figura "Tong" ni ramziy qildi. Uning boshida ko'tarilgan quyosh diski bor. U qo'llari bilan xuddi ushlab turgandek, diskni osmonga ko'tardi. Plastmassa va nafis bronza Gul-Shara atrof-muhitga juda mos tushdi, Madaniyat uyi binosining devorlari deraza teshiklarining vertikal ritmlari bilan qizning siluetini o'rab turganday tuyuldi. Hozirda “Tong” favvorasining Gul-Shara haykali saqlanmagan.
B.A. Svinin portret janrida ham ishlagan. Shunday qilib, haykaltarosh akasining qadimiy Olimpiya o'yinlari g'olibi (1978) qiyofasida byust qo'yishga qaror qildi. Ikkinchi qo'l kitob sotuvchisi Kuvshinovning portreti (1971) qat'iy ravishda old tomondan qilingan. U o'g'li bilan "Yurchenkolar oilasi" (1978) bilan kelin opasining juft portretini haykaltaroshlik qilgan. Ayol o'sib borayotgan o'g'liga qaragancha, uni chap qo'li bilan quchoqlaydi. Ushbu asarlar Davlat Tretyakov galereyasining asosiy fondida ham mavjud.
1970-yillarda park haykaltaroshligi bilan mashhur boʻlgan Yozgi bogʻda B.A. Cho'chqa go'shti. Bunday ko‘rgazma birinchi marta tashkil etilmoqda. Bir oy davomida xiyobon va pavilyonlar orasida leningradlik haykaltaroshning asarlari namoyish etildi.
1975 yilda Moskvada, Gorkiy ko'chasi, 46 (hozirgi Tverskaya), RSFSR Rassomlar uyushmasi zalida B.A.ning shaxsiy ko'rgazmasi. Cho'chqa go'shti. Turli xil ijodiy ishlar orasida "Vasilevskiy orolidan kelgan qiz" (1970) yarim uzunlikdagi ayol portretini ko'rsatdi. Leningradda, Vasilevskiy orolida, 18-qatorda, 17-uyda, haykaltarosh ustaxonasi ko'p yillar davomida joylashgan edi.
B.A. Keyingi yillarda Svinin qattiq mehnat qildi. U o‘z ijodida qayta-qayta qadimiy obrazlarga murojaat qilgan. U taxminan besh metr balandlikda ikki figurali "Apollon va Dafna" kompozitsiyasiga ega.
Haykaltaroshning so‘nggi gavdalangan asarlaridan biri Sankt-Peterburgdagi Moskovskiy prospektidagi Rossiya Milliy kutubxonasi binosi uchun qadimgi yunon xudolarining ko‘p figurali kompozitsiyasi edi. Ushbu haykaltaroshlik guruhining asosiy qismi turli yillardagi ishchi maketlar va eskizlar asosida yaratilgan. Uning shogirdi, haykaltarosh A.A. ham ushbu loyiha ustida ishlagan. Murzin.
B.A. Svinin 1994 yilda vafot etdi va Leningrad viloyatidagi Roshchinskiy qabristoniga dafn qilindi.
Ko'p va samarali mehnat qilib, u ijodda o'z oldiga super vazifalarni qo'ydi, doimo o'zi yaratgan maqsad haqida o'ylaydi. Svinin rassomning ba'zi fikrlarini yozib, kundalik yuritdi:
“...Mendan XX asr oxiri san’atining qaysi yo‘nalishiga mansubman va menimcha, san’atga qanday hissa qo‘shganman, deb so‘rashadi.
Men uchun dunyoqarashimni risola shaklida qog‘ozga tushirish uni haykalga solishdan ko‘ra qiyinroq.
Birinchisi: Men tabiat tomonidan yig'ish va yo'q qilmaslik mahoratim bilan oldindan belgilab qo'yilganman.
Ikkinchidan: yig‘ishda san’atdagi dunyoqarash nuqtai nazaridan o‘zimga yaqin bo‘lgan davrlarga tayanaman.
Uchinchidan: muqobillarni o'rganmaslik, garchi ularga amal qilmasa ham, absurd bo'lardi. Albatta, men realistik yo'nalishga mansubman. Men tushunganimdek."
Haykaltarosh K.G. Sinyavin.